سلطانعلی شهریاری؛ محمد شهرابی فراهانی
چکیده
در سالهای اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. یکی از مهمترین سوالات درباره مسئولیتپذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهشها به بررسی این رابطه پرداختهاند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن بهدست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری ...
بیشتر
در سالهای اخیر، اجرای مسئولیت اجتماعی به چالشی برای بسیاری از کسبوکارها تبدیل شده است. یکی از مهمترین سوالات درباره مسئولیتپذیری اجتماعی، تاثیر آن بر عملکرد شرکت است. اگرچه برخی پژوهشها به بررسی این رابطه پرداختهاند، تاکنون توافقی بر سر نحوه و نوع اثرگذاری آن بهدست نیامده است. هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر عملکرد از طریق متغیرهای میانجی نوآوری و سرمایه اجتماعی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش از نوع همبستگی و بهطور مشخص مدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری، تمامی شرکتهای تأمین سرمایه عضو «کانون نهادهای سرمایهگذاری» در تهران است. ابزار اندازهگیری پرسشنامهای استاندارد با 44 پرسش است که 62 شرکت به آن پاسخ دادهاند و برای بررسی روایی آن از روایی همگرا و واگرا و برای بررسی پایایی آن از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی استفاده شده است. تحلیل دادهها با نرمافزار اسمارت پیالاس 3 انجام شده است. اگرچه تاثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر نوآوری پذیرفته نشده اما نتایج نشان میدهد مسئولیتپذیری اجتماعی هم به صورت مستقیم و هم از طریق متغیر میانجی سرمایه اجتماعی بر عملکرد شرکت اثرگذار است. بنابراین پیشنهاد میشود این شرکتها جهت ارتقای عملکرد، علاوه بر تدوین و پیادهسازی برنامههای تقویتکننده مسئولیت اجتماعی به تقویت سرمایه اجتماعی خود هم بپردازند.